دوشنبه 31 اردیبهشت 1403    2024/5/20

جمعه 25 آذر 1401 ، 0 : 12

کد خبر :

لیلا غضنفری

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهری شهرداری شیراز خبر داد :

راه اندازی بزرگترین توقفگاه کشور در محور پل فسا

آرش نعمتی رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار با بیان اینکه یکی از اقدامات این سازمان ایجاد توقفگاه خودروهای سنگین در مبادی ورودی شهر است ،گفت :طبق دستورالعمل وزارت کشور در ورودی های هر شهر توقفگا ه هایی ایجاد می شود تا خودروهای سنگین و نیمه سنگین در ابتدای ورودی شهر ها توقف و اقدام به تبدیل عمده بار به خرده بار نمایند.

 نعمتی افزود : در این توقفگاه ها خودروهای سنگین باید عمده بار رابه خرده بار تبدیل کنند. اما اگر نوع بار بصورتی است که امکان تبدیل به خرده بار نباشد ،مانند مصالح ساختمانی ،می بایست براساس ساعات مجاز وارد شهر شوند . او با اشاره به اینکه اولین توقفگاه به متراژ ۱۱۳هکتار در محور پل فسا توسط این سازمان در حال احداث است افزود:مرحله دیوار گذاری این توفقگاه تمام شده است و هم اکنون در مرحله مشاوره و طراحی توسط معاونت معماری و شهرسازی شهرداری هستیم که پیش بینی می شود در نیمه اول سال ۱۴۰۲, این طراحی تمام و عملیات عمرانی آغاز گردد. به گفته این مدیر شهری این بزرگترین توفقگاه کشور خواهد بود که تمام خدمات مانند جایگاه سوخت ،تعمیرگاه خودرو معاینه فنی و سایر خدمات متناسب با خودروها در این توقفگاه لحاظ خواهد شد .

نعمتی با بیان اینکه توفقگاه دوم در محور شمال‌غرب کلان شهر شیراز ایجاد خواهد شد عنوان کرد : با توجه به بارترافیکی محور آزاده راه شیراز -اصفهان و ترافیک حاصل از تردد خودروها احداث این توقفگاه ضروری است او اضافه کرد : برای احداث این توقفگاه در این محدوده به ۵۰هکتار زمین نیاز داریم که این زمین می تواند بصورت مشارکتی و با همکاری سرمایه گذار تامین شود . رییس سازمان حمل و نقل بار شهری شهرداری شیراز اظهار امیدواری کرد طی برنامه ریزی های صورت گرفته در تلاش هستیم چند سال آینده در محور بلوار امیر کبیر در ورودی شیراز-کازرون نیز توقفگاه سوم را ایجاد نماییم .

 نعمتی درباره ضرورت ایجاد باراندازه های حاشیه ای سطح شهر شیراز با ابلاغ شیوه نامه مصوبه شورا گفت:براساس مصوبه شورا مبنی بر تردد مکانی و زمانی خودروهای باری در سطح شیراز ، شهر شیراز به سه محدوده قرمز ،سبز وزرد تقسیم می شود که در محدوده قرمز که جزء مناطق پر ترافیک شهر است باید از تردد خودروهای حمل و نقل بار در ساعت های پر ترافیک جلوگیری و تردد براساس برنامه زمانبندی صورت بگیرد. به گفته ریس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهری شهرداری براساس شیوه نامه تردد مکانی و زمانی خودروهای باری که بعضا کالاهای غیر ضروری را توزیع می کنند که در محدوده قرمز در ساعت های غیر از پیک امکان توزیع کالا را دارند.

وی تصریح کرد : تکلیف شهرداری برای عملیاتی کردن طرح تردد مکانی و زمانی این است که برای کنترل و نظارت خودروهای باری به صورت مکانیزه نیاز است به دروبین های LEZ می باشد .

نعمتی عنوان کرد : طراحی دوربین های LEZ در ورودی های محدوده قرمز ایجاد شده است که عملا دو کار را انجام می دهد ؛یکی کنترل معاینه فنی و دیگری کنترل سامانه بار. بدین صورت که تردد خودروهای حمل و نقل بار در ساعت مجاز و و با کنترل ثبت باربرگ صورت می‌گیرد . وی در ادامه افزود : لازمه اجرای تردد مکانی و زمانی نصب دوربین های LEZ هست . او با بیان اینکه این دوربین های پلاک خوان باید توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک نصب گردد عنوان کرد : برای نصب دوربین های LEZ که تردد براساس معاینه فنی خودرو ها را کنترل و نظارت می کنند ، یک قرار داد با پیمانکار جدید و سرمایه گذار بسته شده است تا در کنار کنترل معاینه فنی خودروها ،تردد وسایل نقلیه حمل بار در ساعات مجاز و غیر مجاز ‌را کنترل و در ساعات غیر مجاز این خودروها را جریمه کنند. به گفته نعمتی تمام زیر ساخت اجرای این طرح آماده است که طبق مصوبه شورا اجرای کامل طرح نیازمند نصب دروبین ها در محدوده قرمز است . او از تکلیف شورا مبنی بر ایجاد باراندازهای حاشیه ای خبر داد و گفت: لازمه اجرای تردد مکانی و زمانی خودروهای حمل بار ایجاد مکان هایی برای تخلیه بار است که به نام بار انداز حاشیه ای تاکنون در معابر مرکزی شهر اجرا می گردیده است.

رییس سازمان حمل بار شهری ادامه داد : نیاز داریم در هر سه محدوده بارانداز حاشیه ای ایجاد کنیم که در قالب ایستگاه بارانداز برای تخلیه بار درنظر گرفته شود نعمتی یادآور شد تا کنون در ۲۴ معبر تعداد ۱۲۶بارانداز حاشیه ای در محدوده قرمز ایجاد شده است که تجهیز سه محدوده به بارانداز حاشیه ای در برنامه پنج ساله شهرداری عملیاتی می شود . نعمتی با بیان اینکه در کنار نصب تابلو های اطلاع رسانی بارانداز حاشیه ای ،جلسات مختلف با انجمن های صنفی و اتاق اصناف و انجمن ها پخش گرفته شده است عنوان کرد : زمان بندی و شیوه نامه اجرای این طرح به آنها گفته شده است و با در اختیار قرار گرفتن دروبین های نظارت تصویری معاینه فنی خودرو به نام LEZ عملیات این تردد ظرف یک ماه اجرایی می گردد او با بیان اینکه براساس تکلیف شورا بار انداز های حاشیه ای در مکان های که تردد زیاد است با عنوان باراندازهای غیر حاشیه ایجاد می گردد ،ادامه داد :براساس این طرح برای سه محور پرتردد در کنار بازار مرکزی شهر شیراز در منطقه هشت از جمله بست شمالی ورودی شاهچراغ ، پارکینگ وفا مابین بازار وکیل شمالی و جنوبی و دروازه اصفهان شابلون کف زده با هدف ایمن کردن بارانداز غیر حاشیه ای ایجاد شده و ایجاد می گردد تا راننده با خیال راحت تخلیه و بارگیری کالا را انجام دهد ریس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز خاطر نشان کرد : درصدد هستیم باراندازهای حاشیه ای را مجهز به نصب دروبین پلاک خوان کنیم که توقف خودروها ی سورای با جریمه همراه گردد .در مرحله نخست ۲۰دستگاه دوربین در مرحله آگهی مناقصه است تا با انتخاب پیمانکار در سه ماه آینده در محورهای پر تردد نصب گردد نعمتی عنوان کرد :در حال حاضر بارانداز های حاشیه ای در خیابان توحید مجهز به نصب دوربین هستند و‌ خودروهای سواری در این مکان توقف نمی کنند چرا که با نصب دروبین توقف آنها با جریمه روبرو می شود .


جمعه 25 آذر 1401 ، 0 : 12

کد خبر :

لیلا غضنفری

بازدید : 480
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار استان ها

پربازدیدترین ها