پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403    2024/5/16

شنبه 14 مرداد 1402 ، 8 : 14

کد خبر :

ثبت ملی مراسم باشکوه عزاداری محرم در مریانج کلید خورد

شهردار مریانج، میزبانی و استقبال گردشگران مذهبی از عزاداری های دهه اول محرم امسال در این شهر را کم نظیر دانست و گفت: اقدامات لازم برای ثبت ملی آیین سنتی این عزاداری ها در حال انجام است.

به گزارش سبحان «مسعود علیمحمدی» روز شنبه اظهار داشت: آیین عزاداری مردم مریانج در دهه اول محرم بی‌نظیر است و هر ساله در این ایام مردم از نقاط مختلف کشور برای شرکت در عزاداری به این شهر سفر می‌کنند.

وی اضافه کرد: امسال روزانه پذیرای ۲۰ هزار گردشگر مذهبی بودیم و موکب‌های ایجاد شده در اقصی نقاط شهر مریانج نیز با توزیع غذای گرم، غذای لقمه‌ای، چای، میوه، بستنی، سیب زمینی سرخ شده و سایر اقلام خوراکی از عزاداران و گردشگران مذهبی پذیرایی کردند.

علیمحمدی خاطرنشان کرد: مسافرانی از استان‌های تهران، البرز، زنجان، خوزستان و دیگر شهرهای استان همدان در این ایام میهمان مراسم عزاداری دهه اول محرم در شهر مریانج بودند.

ثبت ملی مراسم باشکوه عزاداری محرم در مریانج کلید خورد

وی ادامه داد: پوشش گسترده مراسم عزاداری در مریانج توسط رسانه ملی و خبرگزاری‌ها باعث معرفی هرچه بهتر این آیین و استقبال گردشگران مذهبی سایر استان‌ها شده است.

شهردار مریانج خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته و مساعدت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، مراحل ثبت ملی این مراسم بزرگ عزاداری در حال انجام است.

وی از فضاسازی ویژه شهر مریانج در ایام ماه محرم و صفر خبر داد و افزود: در مجموعه شهری مریانج طبق سالیان گذشته با فضاسازی منحصر به فرد و نصب المان‌های ویژه در برگزاری پرشور عزاداری مردمان این شهر تاثیرگذار بودیم.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی مناسب در ابتدای بلوار شهیدان عباسی و همچنین میدان شهید بهشتی که محل اجتماع هیات‌های حسینی بود، المان بزرگ بین‌الحرمین کربلا شبیه‌سازی شد.

ثبت ملی مراسم باشکوه عزاداری محرم در مریانج کلید خورد

علیمحمدی اضافه کرد: همچنین المان بسیار زیبا از حرم امام حسین (ع) در ضلع شمالی میدان شهید بهشتی نصب و در دو طرف بلوار شهیدان عباسی نیز رواق‌هایی با نوشته‌هایی از حدیث شریف کساء ایجاد شد.

وی با اشاره به نورپردازی منحصر به فرد این المان‌ها گفت: نورپردازی این طرح مشابه نورپردازی بین‌الحرمین بود که تحسین شهروندان و گردشگران مذهبی را به دنبال داشت.

شهردار مریانج با قدردانی از همکاری مسئولان در برگزاری باشکوه مراسم عزاداری حسینی گفت: امنیت و نظم در برگزاری مراسم‌های سوگواری مورد رضایتمندی عموم مردم و هیات‌های مذهبی بود.

مریانج باحدود ۱۰ هزار جمعیت در پنج کیلومتری غرب شهرستان همدان واقع شده است.


شنبه 14 مرداد 1402 ، 8 : 14

کد خبر :

بازدید : 109
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار همدان

پربازدیدترین ها